Az utak kész túlélési terepakadállyá tudnak válni, hogyha nem tartunk be néhány egyszerű szabályt, amelyekkel bárki elkerülheti a baleseteket.

Az emberek próbálnak időben odaérni mindenhova. Ha járműbe szállnak, akkor is próbálnak még a lehetetlen helyzeteknél is időt nyerni. Az viszont tény, hogy ha csak nem mész a megengedett sebesség legalább duplájával, akkor a tolakodással, 20-30 km/h-s sebességtúllépéssel csupán öt percet spórolsz meg, miközben sokan mérgesek lesznek, esetleg beléd jönnek vagy kapsz egy zsíros csekket a rendőrségtől gyorshajtásért.

A baleset elkerülése érdekében mindig legyél előrelátó

Ez az egyik legfőbb szabály, amelyről csak kevés KRESZ tanfolyamon vagy autósiskolában lehet hallani. Mit is takar a „szabály”? Például ne közvetlenül csak az előtted haladó kocsit figyeld. Ha a szélvédőjén keresztül látod, hogy az előtte lévő kocsi fékez, akkor bizonyára az előtted haladó is fog.

baleset

Átfog szaladni egy macska az út másik oldalára? Szintén fékezésre számíthatsz. Két előtted haladó autó mérgesen veszegetik egymás idegeit? Maradj le tőlük, tarts többszörös távolságot. Az M7-esen ismét egyszer 130-al egyszer álló helyzetben találod magad? Számolj vele, hogy hirtelen kell majd megállnod, ne menj rá a másik kocsira, hiszen nem lesz időd biztonságosan megállni.

A balesetek megelőzése miatt ne foglalkozz mással vezetés közben

Ne igyál, ne egyél, ne vedd fel a mobiltelefont. Persze lehetetlen azt kérni, hogy ülj csendben és minden idegszáladdal csak az útra koncentrálj, mert nyilván mindenki bekapcsolja a rádiót, ha szükséges felteszi a telefontartót a GPS számára. Ezzel nincs is semmi baj, a lényeg, hogy tarts a szemed mindig az úton. Beszélgetni, illetve zenét hallgatni – persze nem ordítva – lehet úgy is, hogy közben figyeled az utat.

Használd az összes tükröt!

Sőt, forgolódj is! Miért? Mert van egy-két pont, amelyet még a tükörben sem lehet látni. Ezeket a pontokat hívják holtpontoknak. Bár te belenézel a tükörbe, megállapítod, hogy nincs ott semmi, elkezded a sávváltást és pont nekimentél a jobb hátsó oldaladdal a melletted jövő kocsinak. A holtterek sajnos léteznek és bár az autósiskolában felhívják rá a figyelmet, hogy forgasd a fejedet, azonban csak kevesen tartják be.

Mindig előre jelezd a szándékod

Le akarsz kanyarodni? Tudod, hogy hol akarsz lekanyarodni? Akkor mielőtt nekikezdesz a fékezésnek, tedd ki az indexet. Ha a mögötted levő nem ismeri a szándékod, az könnyen balesethez vezethet és a felháborodása is jogos, hiszen ha jobbra kanyarodsz le, akkor ő akár az intenzív fékezést is megúszta volna.